REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Ameriško-srbska naveza: “Prijateljski” medijski prevzem za obvladovanje Slovenije

Ameriško-srbska naveza: “Prijateljski” medijski prevzem za obvladovanje Slovenije

Kakšno je pravo ozadje medijsko ne prav odmevnega prevzema družbe Pro PLUS, d.o.o., ki je 100 % lastnica družbe POP TV, d.o.o. in obvladuje polovico televizijskega trga v Sloveniji?

Kot danes poroča spletni portal+  v članku z naslovom Adem Skender: državni uradnik, ki je nezakonito omogočil medijski megaprevzem za vrtoglavih 230 milijonov evrov, je bistvo problema relativno enostavno: Ministrstvo za kulturo je - očitno pod pritiskom nekoga - brez kakršnih koli pomislekov izdalo odločbo, s katero je ugotovilo, da družba United Group lahko kupi medijsko hišo Pro PLUS, d.o.o., ki ima v 100 % lastni televizijske programe POP TV, Kanal A, Brio, Oto, Kino ter 24ur.com, enega najbolj obiskanih spletnih portalov v Sloveniji. Ni odveč podatek, da družba Pro PLUS dosega 48 % vseh slovenskih gledalcev in ima kar 75 % delež na televizijskem trgu.

Posledice prevzema največje komercialne televizijske hiše v Sloveniji bodo lahko usodne za večino slovenskih medijev in telekomunikacijskih podjetij.

Največji medijski prevzem v zgodovini slovenskih medijev, poroča portal+, in medijev na območju nekdanje Jugoslavije bo mogoč, ker je uradnik Adem Skender z Ministrstva za kulturo izdal nezakoito odločbo, v kateri je ugotovil, da družba Pro PLUS, d.o.o., ki ima v 100 % lastništvu družbo POP TV, d.o.o., s slednjo nima odnosa t.i. povezanih oseb, zaradi česar kulturno ministrstvo ni pristojno odločati o prevzemu največje slovenske komercialne televizije. Zakonodaja je sicer jasna, saj Zakon medijih, Zakon o gospodarskih družbah in Zakon o davku od dohodka pravnih oseb pravijo, da sta dve pravni osebi povezani, če ima ena v drugi določen lastniški delež (najmanj 20 %). Kdor bi torej želel kupiti več kot 20 % lastniški delež družbe POP TV, d.o.o., bi potreboval soglasje Ministrstva za kulturo.

Posledice prevzema največje komercialne televizijske hiše v Sloveniji bodo po oceni portala+ lahko usodne za večino slovenskih medijev in telekomunikacijskih podjetij, saj je novi lastnik Pro PLUS, tj. družba United Group, obenem lastnica največjega kabelskega operaterja v državi z več kot 50 % tržnim deležem. Gre seveda za Telemach, katerega lastnik je United Group, ki ga vodi srbski milijonar Dragan Šolak (občasno živi na Bledu, kjer je kupil tamkajšnje golf igrišlče). Z združitvijo najvplivnejše medijske hiše in največjega kabelskega operaterja smo se znašli v položaju, ko so drugi ponudniki enakih storitev v bistveno slabšem, po “zaslugi” Ministrstva za kulturo pa celo v neenakopravnem položaju. Mislimo tako na državni Telekom Slovenije kot tudi na zasebna T2 in A1 (bivši Simobil), ki so odvisni od televizijskih oglasov na Pro PLUS. Poleg tega ni izključeno, da bo Telemach kot vodilni kabelski operater favoriziral “svoje” programe (Pro PLUS), če ne drugače pa s tem, ko bo njihovo televizijsko konkurenco prestavljal po različnih kanalih, konkurenčne spletne portale pa “upočasil” - podobno kot so v Združenih državah kabelski operaterji “upočasnili” sebi konkurenčne vsebine. Najbolj znan je primer Netflixa.

Bistveno vprašanje v tej zgodbi pa je sledeče: zakaj je nek neznani uradnik Ministrstva za kulturo, katerega fotografijo smo zaman iskali na Googlu, izdal odločbo, s katero je nekomu omogočil medijski posel desetletja? Takšne odločbe, s katero se državna institucija posledično razglasi za nepristojno odločanja in ki je v vsebinskem smlslu tudi nezakonita, ne more izdati nihče na Ministrstvu za kulturo brez vednosti ministra, ta pa o tako pomembnih vprašanjih ne more in ne sme odločati brez soglasja svojega šefa, torej predsednika vlade. 

V tem konkretnem primeru je po naših informacijah že pred meseci prišlo do srečanja na najvišji ravni. Ne pozabite, da je lastnik Šolakovega United Group ameriški sklad KKR, tega pa vodi nekdanji direktor Cie in poveljnik koalicijskih sil v Iraku in Afganistanu general David Petraeus. Prav Petraeus je v Srbiji dosegel spremembo medijske zakonodaje, ki po novem omogoča kabelskim operaterjem, da so tudi izdajatelji televizijskih programov. No, v Srbiji je general Petraeus pred tem obiskal tedanjega premierja Vučića, medtem ko je bil v Sloveniji pri Miru Cerarju.

Ali se medijsko naivni premier Cerar sploh zaveda, kaj pomeni posel, s katerim je Dragan Šolak (za njim pa Američani) združil Telemach in Pro PLUS pod isto streho? Da nastaja najmočnejši medijski konglomerat, ki bo v vsaki predvolilni kampanji odločilno pripomogel k vzponu ali padcu nekega politika oziroma stranke? Če tega ne ve, bi bilo zanj pametno, če si prebere vsaj ta članek ...