ponedeljek, 02. december 2024 leto 29 / št. 337
New York Times piše o »populistu in lažnivcu« Janši, ki je v Sloveniji z napadom na muzeje »sprožil kulturno vojno«
Lomastenje slovenske vlade po institucijah so opazili tudi v ameriških medijih.
New York Times v današnjem članku namreč analizira »kulturno vojno«, ki jo je začel predsednik slovenske vlade.
»Populistični voditelj začel kulturno vojno, začenši z muzeji.«
So much had to be left out of this - as it's an incredibly complicated situation. Laibach, the great/bonkers band, are one of the people who've had their lease terminate in a building called Metelkova 6
— Alex Marshall (@alexmarshall81) January 27, 2021
Takšen je namreč naslov članka v današnjem uglednem ameriškem časniku The New York Times, v njem pa Alex Marshall opisuje, kako je Janševa vlada zamenjala direktorje številnih pomembnih ustanov.
Marshall v New York Timesu izpostavlja, da je Janševa naslednja tarča kultura. »V zadnjih desetih mesecih je Janševa vlada zamenjala direktorje slovenskih najpomembnejših muzejev, kot so Narodni muzej, Muzej sodobne zgodovine in Moderna galerija,« piše v članku.
Mar ni čudovito? Imamo predsednika vlade, ki je mednarodno zaslovel zaradi svojega ukvarjanja s kulturo.
— Orleanska (@Orleanska1) January 27, 2021
(Nekako tako, kot je bil Himmler znan zaradi ukvarjanja z etničnimi manjšinami.) https://t.co/4x1K2fCE3y
New York Times obsežno opiše tudi akcijo, v kateri se je beseda SRAMOTA pojavila pred institucijami, ki so bile deležne političnega posega Janševe vlade, obenem pa novinar Janševe avtoritarne prijeme primerja s tistimi na Poljskem in Madžarskem.
Ob tem pa poudari, da imajo na Poljskem in Madžarskem populistične stranke večino, v Sloveniji pa ima Janševa vlada krhko koalicijo, ki vključuje tudi levo-sredinsko stranko.
Ameriški novinar je pridobil celo odziv službe za odnose z javnostmi na ministrstvu za kulturo Mitje Iršiča, ki je zatrdil, da nastavljeni novi direktorji niso »politični«, temveč »verodostojni kandidati«, izbrani na razpisu.
V članku Marshall Janšo primerja z zdaj že nekdanjim predsednikom ZDA Donaldom Trumpom ter opozarja, da je slovenski premier znan po napadih na politične nasprotnike in medije prek spleta.
V ameriškem časniku so se kritično obregnili tudi ob Janšev Muzej slovenske osamosvojitve, ki ga kritiki označujejo za propagandno institucijo.
Slovenija se vrača na diplomatski zemljevid...vzhodne Evrope
— Ludwig (@EgmontGoethe) August 31, 2020
Marshall v članku popiše vse zaskrbljujoče pokazatelje Janševe »kulturne vojne«, tudi izbris raperja Zlatka, ki je za New York Times v telefonskem pogovoru dejal, da se je njegov status spremenil, ko se je pričel pojavljati na protivladnih protestih.
Članek se konča z oceno Matevža Čelika, v novembru zamenjanega direktorja Muzeje arhitekture in dizajna, ki je dejal, da ima »Janez Janša načrt, kako kulturo dežele nagniti proti desni in o tem govori dolgo časa.«
»To je kulturna vojna,« je jasen Čelik.
Pravi @BorutPahor da vlada dela dobro.
— Milan Utroša (@UtrosaMilan) January 27, 2021
A Populist Leader Kicks Off a Culture War, Starting in Museums https://t.co/IDVtR8R5S2
Gre pa za že drugi članek ta mesec, v katerem je New York Times kritično ocenil Janeza Janšo.
Pred tem se je o Janšo obregnil 10. januarja tudi moskovski dopisnik časnika Andrew Higgins, ki v svoji kolumni razpravlja o lažeh v politiki.
V prispevku z naslovom »Umetnost laži. Večja je, bolje je« (»The Art of the Lie? The Bigger the Better«) piše o laganju kot starem političnem orodju.
Niccolo Machiavelli, ki je pisal v 16. stoletju, je voditelju priporočal, naj poskuša biti iskren, vendar naj tudi laže, če bi ga resnica postavila v slabši položaj, ugotavlja avtor.
Toda množice ne marajo preveč, da jim lažejo, še dodaja Machiavelli, ampak velikokrat bodo tisti, ki manipulirajo, pač našli takšne, ki se pustijo prevarati.
Najuspešnejša @vladaRS nas je pripeljala tudi v New York Times! @JJansaSDS ob boku Hitlerja in Stalina, največjih lažnivcev in "izumiteljev" lastne resnice.
— leoferocis (@leoferocis) January 11, 2021
Hvala @StrankaSMC in @NovaSlovenija, da to omogočate. https://t.co/Zj83IdJ3Jj
Nato Higgins opozarja na navdušenje populističnih voditeljev, ker zdaj lahko spretno »strižejo resnico« ali jo prirejajo. Ti so postali gonilna sila politike po vsem svetu in zlasti v državah, kot so Madžarska, Poljska, Turčija in Filipini.
Takoj za tem seznamom pa avtor omeni slovenskega predsednika vlade, da bi tako še lepše ilustriral politično laganje:
»Janez Janša, desni populist, ki je leta 2020 postal premier Slovenije – v domovini Melanije Trump – je hitro sprejel laž gospoda Trumpa, da je zmagal. Gospod Janša mu je čestital po novembrskem glasovanju in dejal, da je 'povsem jasno, da je ameriško ljudstvo izvolilo' Trumpa in objokoval 'dejstva, ki jih zanikajo' vodilni mediji.«
Če vprašate naše janševike, Hitler je bil antifa preoblečen v Hitlerja.
— Igor Brejc scalablemaps.com (@breki74) January 7, 2021
Higgins je torej v slovenskem predsedniku vlade Janezu Janši prepoznal zgled laganja, kot je prvi opazil filozof Boris Vezjak, takoj zatem pa v članku prešel na primer Velike Britanije, »ki se ima za bastijon demokracije«, a je postala žrtev splošno razširjenih laži in leta 2016 glasovala za izstop iz Evropske unije.