REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Spoznala sta se v šoli in se noro zaljubila, nato pa je na dan njune poroke njen oče najel plačanega morilca ...

Spoznala sta se v šoli in se noro zaljubila, nato pa je na dan njune poroke njen oče najel plačanega morilca ...Vir: Facebook

Šlo naj bi za eno popolnoma drugačno ljubezensko zgodbo dveh mladih, glamuroznih in sanjsko zaljubljenih ...

Pranay Perumalla je izžareval neskončno srečo, ko je prijel za roko svojo nevesto Amrutho Varshini.

Mladoporočenca sta okoli vratu nosila cvetne vence, medtem ko so sorodniki nanju metali zrna riža, ki so zastajala v njunih laseh ...

V času, ko sta praznovala, se jima ni niti sanjalo, da sta bila že te, slavnostne noči - v smrtni nevarnosti.

Le nekaj tednov pozneje, ko sta se vračala od zdravnika, ki je spremljal Amruthino nosečnost v mestu na jugu Indije, se jima je od zadaj sredi belega dne in v pričo množice ljudi prikradel neznani moški, ki je v roki držal mačeto.

Pred očmi noseče Amruthe in matere njenega izbranca, je močno zarezal v Pranayjev vrat in ga usmrtil na mestu.

Ozadje krvavega umora so prepovedana ljubezen in nepremostljive razlike v Indiji zaradi neizprosnega sistema kast.

Zaljubljenca (levo), morilec z mačeto (desno)
Pranay je bil namreč Dalit, pripadnik kaste »nedotakljivih«, ob tem še kristjan.

Nesrečni Pranay je bil namreč Dalit, pripadnik kaste »nedotakljivih«, ob tem še kristjan, vzgojen v krščanskem duhu, medtem ko je 21-letna Amrutha pripadala višji kasti.

Njena bogata in močna družina je na poroko gledala kot nesprejemljivo ponižanje, saj je bil dekličin oče Maruthi Rao tako razkačen od jeze, da je skupaj z njenim stricem najel plačanega morilca, da bi pokončal 23-letnega ženina, opisuje grozljivo zgodbo ameriški Washington Post, sklicujoč se na dokumente iz sodnega spisa.

Namesto da bi se v Indiji razvijala strpnost in odpravil krivičen sistem delitve ljudi na kaste, novodobni poskusi preseganja ali vsaj raztezanja staromodnih meja pogosto vodijo do brutalnega nasilja.

Namesto da bi se v Indiji spodbujala in razvijala strpnost ter odpravil srhljiv sistem delitve ljudi na kaste, novodobni poskusi preseganja ali vsaj raztezanja staromodnih pravil, ki so zakoličila meje med ljudmi, pogosto vodijo do brutalnega nasilja.

Zadnjih let je oblastem prijavljeno več primerov ubojev iz časti zaradi (prepovedanih) porok med pripadniki različnih kast.

BBC je na primer 20 maja letos poročal o tragični usodi 21-letnega pripadnika kaste Dalita (nedotakljivih), ki ga je pokončala skupina moških iz višje kaste samo zato, ker se je na poroki usedel in jedel v pričo njih, kar jih je hudo zmotilo.

Poročno hrano so namreč skuhali pripadniki višjih kast, ker se veliko ljudi v ruralnih krajih noče niti dotakniti hrane, ki jo bodisi pripravijo bodisi se jo dotaknejo Daliti, ki so na dnu toge hindujske hierarhije kast.

Amrutha z dojenčkom (levo) in sojenje njenemu očetu (desno).

Washington Post navaja, da Daliti tvorijo skoraj 17 odstotkov od okoli 1,3 milijarde prebivalstva Indije, vendar so na samem dnu hierarhije kast.

Indijska družba se sicer spreminja, vendar ne dovolj hitro za pare, kot sta Pranay in Amrutha, ki s svojimi porokami kljubujejo staromodnemu sistemu hierarhije in diskriminacije. Indija hitro raste, milijoni so se dvignili iz revščine, število izobraženih narašča, saj se gradi eno najhitreje rastočih gospodarstev na svetu, vendar sistem kast, ki temelji na determinaciji identitete in družbenega statusa že ob rojstvu, ostaja trdno zakoreninjen v temelju družbe.

Gre za zavržno ureditev, ki je še posebej obstojna, ko gre za (ne)toleranco do zakonske zveze med pripadniki različnih kast. Študija iz leta 2017 je pokazala, da je bilo med pripadniki različnih kast sklenjenih manj kot šest odstotkov zakonskih zvez v Indiji, saj se ta številka skoraj niti malo ni spremenila v zadnjih štirih desetletjih.

Daliti tvorijo skoraj 17 odstotkov od okoli 1,3 milijarde prebivalstva Indije, vendar so na samem dnu hierarhije kast.

Glavni avtor študije in statistik Tridip Ray pravi, da so sicer pričakovali, da se bodo te številke z leti nekoliko spremenile.

»Na žalost, se to ni zgodilo,« je sklenil.

Daliti po stoletjih degradacije počasi sicer gradijo svojo pot do višje izobrazbe, kariere in politike, vendar je to boleče počasna pot. Ker, kot kaže nesrečni primer zaljubljenega para, čeprav so nedotakljivi vse bolj dejavni in prisotni v družbi, to še vedno ne pomeni, da se lahko poročijo s komur koli si želijo, ali da lahko živijo, kjer se jim zahoče ...

Ljudje v Indiji preprosto niso, kot navaja časnik, ne enakopravni in ne enakovredni.

Daliti so na dnu toge hindujske hierarhije kast.

Kako ukoreninjen je ta problem, priča dejstvo, da je bila nedavno hči nekega politika iz vladajoče stranke v Indiji prisiljena javno prositi za zaščito pred njenim očetom, potem ko se je poročila z »nedotakljivim«.

»Takšni nasilni zločini se zgodijo v imenu tradicije in časti, vendar motivi segajo mnogo globlje. Če se ženska lahko poroči s komur koli, ki ji je pri srcu, to globoko destabilizira celoten indijski družbeni sistem,« razlaga srž problema zgodovinarka Uma Chakravarti.

Amrutha s sinčkom (levo) in s taščo (desno).

Amrutha je v napadu, v katerem je umrl njen soprog, ostala neoškodovana.

Zdaj živi s Pranayjevimi starši na obrobju naselja »nedotakljivih«, in v naročju pestuje svojega šestmesečnega sina.

Zaradi lastne varnosti sploh ne zapušča hiše, ki je v celoti pokrita z nadzornimi kamerami ...

Pranayjeva družina se je sicer dvignila iz obupa in bede Dalita, v veliki meri zahvaljujoč njegovemu očetu Balaswamyju, ki je življenje prebil kot uradnik pri neki zavarovalnici. Amrutha pa je odraščala v veliki luksuzni hiši oddaljeni le nekaj minut stran, ki jo je zgradil njen oče, bogati investitor v nepremičnine v mestecu Telangana.

Ko sta Amrutho vpisali v šolo, sta ji starša strogo prepovedala druženje s pripadniki nižjih kast.

Začela sta se dopisovati in klepetati po telefonu.

Toda kompleksnost kastnega sistema ji ni bila sploh na pameti, ko je s prijatelji v devetem razredu odšla v lokalni kino, kjer se je naposled začela ta tragična ljubezenska zgodba.

Tam je namreč prepoznala Pranayja, ki je bil njen sošolec iz iste šole.

Leto dni starejši mladenič je bil zvedav, pameten, duhovit in atletske postave, kar jo je takoj pritegnilo. Začela sta se dopisovati in klepetati po telefonu.

Ampak njuno rastoče prijateljstvo je takoj pritegnilo pozornost njenega očeta. Ko je izvedel, s kom se njegova hči druži, jo je prvič brutalno pretepel, vendar ne zadnjič.

Odvzel ji je mobilni telefon in prenosni računalnik ter jo nato še preselil v drugo šolo, zato se v naslednjih nekaj letih mladi par skorajda nikoli ni mogel srečati v živo.

Amruthin oče je bil dobesedno obseden z kastami.

»Lahko te poročim za berača iz višje kaste, toda ne boš se nikoli poročila z nobenim iz nižje kaste,« ji je večkrat zabičal oče.

Čas je bežal, nato sta oba s Pranayjem končala srednjo šolo in razmišljala o nadaljnji karierni poti.

Pranay je sanjal, da se bo na fakulteti izšolal za inženirja, a Amrutha je študirala modno oblikovanje. Toda ves čas se je bala, da jo bo njen oče čez noč poročil z nekom, ki ga ne ljubi, zato se je obrnila na Pranayja.

Amrutha z očetom (levo); selfi s Pranayjem s poroke (desno).

Naposled sta sklenila, da se na skrivaj poročita. Izdelala sta tudi načrt, kako pobegniti Amruthinemu očetu.

Ko je prišel čas za poroko - 30. januarja lani, takoj ko se je njena mati odpravila na popoldanski počitek, se je Amrutha izmuznila iz hiše z vnaprej pripravljeno lepo obleko.

Vzela je s seboj le svoja šolska spričevala in osebne dokumente.

Pranay jo je že čakal na dogovorjenem mestu. Bala sta se, a vendarle nista obupala.

Zaprosila sta tudi za potne listine in se vnaprej pripravila na test iz angleščine, ker sta želela pobegniti v Avstralijo in si tam urediti življenje.

Sanjala sta, da bosta ustanovila kmetijo za vzrejo krav ali morda modni salon.

Poročila sta se v navzočnosti le nekaj najbližjih prijateljev, v templju v Hyderabadu, ki ga vodi hinduistična reformistična skupina, znana po strpnih pogledih do mešanja kast.

Vendar sta se morala po poroki vrniti vsak sebi domov in počakali na potne listine, nato pa je Amrutha ugotovila, da je noseča. Zato sta se odločila prestaviti selitev v Avstralijo.

Takrat sta se odločila organizirati tudi poročno slavje za družino in prijatelje.

Ampak na proslavo nista prišla starša neveste.

V tistem trenutku sta že mesec dni skrbno načrtovala umor ženina, soproga svoje hčerke.

Iz sodne dokumentacije izhaja, da je Amruthin oče plačal 150.000 dolarjev za umor svojega zeta, ki ga je zavračal sprejeti, pri organiziranju zločina pa mu je kot posrednik pomagal tudi znani in zelo vpliven lokalni politik.

Preiskava je prav tako ugotovila, da je morilec štirikrat poskusil ubiti Pranaya, toda zaman.

Petič mu je pa uspelo.

Nadzorne kamere pred kliniko, v katero sta usodnega dne Pranay in Amrutha prišla na redno kontrolo njene nosečnosti, so zabeležile trenutek, ko je morilec ubil Pranayja.

Kamere so zabeležile tudi, da je Amrutha po tem poklicala svojega očeta.

»Kaj si pa naredil!?«, je zakričala in nato omedlela.

Mladeničev umor je globoko zarezal in razdelil lokalno skupnost.

Sanjala sta, da bosta ustanovila kmetijo za vzrejo krav ali morda modni salon.

Medtem ko so mnogi prišli na dom umorjenega »nedotakljivega«, da bi izrazili sožalje in svojo podporo, a nekateri celo predlagali, da bi mlademu Indijcu postavili spomenik, so drugi sklenili, da je bilo takšen razplet dogodkov mogoče pričakovati, saj je šlo za nemogočo in v indijski družbi še vedno popolnoma nesprejemljivo zakonsko zvezo ...

Ustanovljeno je bilo celo »Združenje za zaščito staršev«, ki je združilo na stotine staršev, naklonjenih kastam.

Amruthin oče je sprva končal za zapahi, kjer je sprejemal obiske in pisma podpore. Iz zapora so ga medtem že izpustili, da se na sojenje pripravi na svobodi.

Lokalni odvetnik Shyam Sunder Chilukuri je prav tako ustanovil skupino, ki ima za cilj, da opraviči brutalni umor nedolžnega mladeniča.

Nihče jim ni želel oddati stanovanja, zato ker so - nedotakljivi.

»Prišlo je do incidenta, ko je član nižje kaste ustrahoval in se poročil z dekletom iz višje kaste. Obstaja tveganje, da se bo to zgodilo tudi drugim otrokom premožnih staršev, ki jih bodo pod krinko ljubezni ujeli v svoje kremplje pripadniki nižjih kast«, je novinarjem razlagal odvetnik.

Čeprav sojenje še vedno poteka, Amruthino življenje ni nič lažje.

Spoznala je, da ji v okolju majhnega mesta nikoli ne bo z rožicami postlano, zato se je odločila, da bo poskusila najeti stanovanje skupaj s Pranayjevimi starši v Hyderabadu, večjem mestu, ki je tri ure vožnje stran, da bi tam lahko rodila.

Ampak jim tam nihče ni hotel oddati stanovanja, zato ker so - nedotakljivi.

Agonija nesrečnega dekleta se tako nadaljuje, a Pranay ji ostaja le še spomin. Njegova starša sta sprejela tako njo kot njenega sina, ona pa ju smatra za svoja nova očeta in mamo.

»Moj oče je kriv za njegovo smrt, vendar vsaj Pranayjeva starša vedo, kako zelo sva se ljubila,« sklene Amrutha.

Amurtha je ob tem na Facebooku odprla tudi posebno stran Justice for Pranay (pravica za Pranayja), kjer objavlja filmčke s poročnega sprejema in proslave, ki so bili posneti z njenim izbrancem, in šaljive fotografije s sinčkom.

Prizadeva si, da bi krivce za umor njenega moža, predvsem pa njenega lastnega očeta, ki je zanjo, kot pravi, hujši od vraga, naposled dosegla roka pravice.