sobota, 23. november 2024 leto 29 / št. 328
To so razlogi, zaradi katerih so v Mariboru Thompsonu že drugič upravičeno prepovedali nastop
Mariborska upravna enota je ponovno prepovedala koncert Marka Perkovića Thompsona. Na Hrvaškem je zaradi prepevanja domoljubnih, predvsem pa ustaških pesmi zelo priljubljen.
Vendar v Sloveniji, podobno kot v številnih drugih demokratičnih državah svoje skrajne ideologije še ne bo prepeval.
Ker je prejšnja podobna odločitev pred tremi leti dobila potrdilo na Upravnem sodišču in bila zavrnjena na Vrhovnem sodišču, so tokrat kar na 55 straneh odločbe natančno navedli dokaze in razloge, zaradi katerih je bila prepoved upravičena.
Ker so ob tokratni prepovedi od policije zahtevali dokaze, da hrvaški pevec poveličuje ustaštvo, je policija tako priskrbela posnetke pevčevih nastopov, incidentov, kjer so vzklikali ustaški pozdrav, in podobno in prav tako priskrbela tudi argumente drugih držav (Kanade, Nizozemske, Švice in Avstrije), ki so Thompsonov koncert že prepovedale v preteklosti.
Der kroatische Fascho-Sänger Marko "#Thompson" Perković darf wieder mal nicht in #Slowenien auftreten. Die Stadtverwaltung von Maribor hat ein geplantes Konzert verboten, was vom slowenischen Verwaltungsgericht bestätigt wurde. pic.twitter.com/H2TYKSkxtv
— SiMack (@simack___) May 21, 2020
Tako so sprejeli odločitev, da bi Thompsonov koncert lahko ogrozil Srbe, Rome in Žide v Mariboru.
To odločitev so Thompsonovi menedžerji komentirali z besedami, da »lokalna mariborska oblast žali in ponižuje Hrvaško«.
Na Facebooku sta odvetnik Davorin Karačić in menedžment Marka Perkovića Thompsona objavila komentar o odločitvi mariborske upravne enote, ki je že drugič prepovedala koncert kontroverznega hrvaškega pevca v Mariboru.
Thompson trdi, da gre za politično odločitev, ki da nima zveze z »zdravim razumom.«
Maribor, #Slovenia follows path of several European countries and banned the concert of ultra-nationalist Croatian singer Thompson #Ustashe
— Katja Lihtenvalner (@Lihtenvalner) May 22, 2020
Thompson: "Left-wing government in a war with patriotic forces led by Janša, who supported the concert 3y ago." https://t.co/Oxf7gkyPNY
Njegova ekipa navaja, da Thompsonu še nikjer niso prepovedali koncerta, kar je neresnica, saj je že mariborska policija v postopku pred upravno enoto navedla tudi odgovore Interpola v različnih evropskih državah, kjer so morali Thompsonove koncerte zaradi varnostne situacije odpovedati.
Thompson trdi, da naj bi ga mariborske mestne oblasti z navedbami o ustaštvu, kaznivih dejanjih in o pozivih k sovraštvu onemogočale pri opravljanju dela, hkrati pa naj bi tudi ponižale in užalile kar celotno državo Hrvaško.
»Najmanj, kar lahko za zaščito svojega dostojanstva in svojih državljanov stori Hrvaška, je, da prepove vstop na svoje ozemlje vsem tistim, ki so sprejeli to odločitev,« trdi pevec, ki poveličuje ustaštvo.
Za njegove koncerte so sicer značilni v nacistični pozdrav dvignjene roke in gromoglasni, ponavljajoči se vzkliki »Za dom spremni!«.
Tega prizora do zdaj v Mariboru, zaradi odločitve mariborske mestne policije, da prepove Thompsonov koncert - še nismo videli.
“Da za dom nismo bili spremni, doma imali ne bi" and the comments
— Tamara P Trost (@TPTrost) June 29, 2019
Za kaj natančno smo bili z odpovedjo Thompsonovega koncerta v Sloveniji že maja leta 2017 »prikrajšani«, pa smo si lahko še istega leta ogledali v Zagrebu in Splitu, kjer so tisoči v povorki »za življenje« poslušali Thompsonove pesmi, ponosno nosili zastave marionetne nacistične NDH in objemali obsojene hrvaške vojne zločince.
Ne razumem... vam je ta “performer”, ki poveličuje ustaštvo res tako pri srcu ali le uživate, ker je država “pogrnila” in ni uspela izpeljati to, kar so druge normalne demokracije?
— Matej Faganel (@mfaganel) 26 June 2019
Istega dne je tedanja hrvaška predsednica v francoskem Lurdu skupaj s hrvaškimi vojaki pela pesem »Lijepa naša«, ki v Hrvaško vključuje tudi »Herceg-Bosno« in reko Neretvo v Bosni in Hercegovini.
In samo dan pred tem so z nacističnim pozdravom in ustaškim geslom po zagrebških ulicah korakali tudi hrvaški maturantje.
Potem, ko so po prepovedi koncerta v Mariboru Marka Perkovića Thomsona sramotno vzeli v bran tedanji (in sedanji) predsednik hrvaške vlade in celo predsednica hrvaške države, je hrvaški spletni portal Index.hr objavil še en posnetek Thompsonovega koncertnega nastopa, ki najbolj nazorno pokaže, za kakšno sporno osebo in kakšne »koncerte« gre.
V tem posnetku Thompson napove pesem, »na katero so bili ponosni in jo prepevali naši dedki«.
Nanaša pa se na vsem znane zgodovinske dogodke iz druge svetovne vojne ter na koncu tudi tedanje aktualne politike.
Besedilo pesmi je naslednje:
»Jasenovec in Gradiška Stara, to je dom Maksovih mesarjev /
Skozi Imotski tovornjaki drve, vozijo črnosrajčnike Francetića Jure /
V Čapljini je klavnica bila, trupla Srbov je Neretva nosila /
Oj, Neretva, teci od tod stran, nosi Srbe v modri Jadran/
Kdo si je lahko zamislil še lani, da Božić bodo slavili partizani /
Kdo je rekel, jebal ga oče, da se Črna legija ne vrača /
Gospa sinjska, če si zmožna, vzemi Stipa (Mesića) in nam vrni Franja (Tuđmana) /
Oj Račan, naj ti jebe pes mater in tudi tistemu, ki glasuje zate /
Sijajna zvezda Metkovića, pozdravi nam Ante Pavelića!«
Tako prepeva Thompson v pesmi, ki hvali ustaško Črno legijo, ustaške zločince in izvajalca genocida nad nehrvaškim prebivalstvom Maksa Luburića in Juro Francetića, ter se konča s poklonom hrvaškemu »poglavniku« in Hitlerjevem podrepniku Anteju Paveliću.
Sporno pesem je Index.hr nato leta 2017 izzivalno posvetil predsedniku hrvaške vlade in tedanji predsednici države, ki sta kritizirala odločitev slovenske policije.
Kolinda Grabar-Kitarović je namreč tedaj dejala, da bi »glasba morala spajati ljudi«, Andrej Plenković pa, da »prepoved nikakor ni dobra«.
»Če Plenkoviću niti po tem ne bo jasno, zakaj je bil Thompsonov koncert prepovedan v Sloveniji, naj se obrne še na tiste, ki so prepovedali njegove koncerte v Avstriji, Švici, na Nizozemskem in v Nemčiji. In če že Plenkoviću ni znana situacija na Hrvaškem, mu bodo morda kolegi iz Evropske unije pojasnili, zakaj je Thompson v civiliziranem svetu še kako problematičen,« je ob tem komentiral portal Index.hr.
Thompsonovi koncerti namreč niso le »koncerti.«
Z vsem, kar dela, govori in o čemur poje, je Thompson samega sebe preoblikoval v živ spomenik in raznašalca ustaštva in nacizma.
Za kakšnega »umetnika« gre, kaže že dejstvo, da je Marku P.T. pred desetimi leti takrat vladajoča Hrvaška demokratična skupnost (HDZ) pod vodstvom Iva Sanaderja plačala pol milijona evrov, samo da med predvolilno kampanjo ne bi pel na zborovanjih drugih strank.
In slovenski domoljubi bojo množično šli na ta koncert in peli hrvaške domoljubne pesmi. Se en dokaz da so desničarji kvazi domoljubi,ki podpirajo fašizem, nacizem in rinejo Hrvatom, Madžarom, Italijanom in Američanom v rit.
— Boštjan Pirc (@bostios) 26 June 2019
Prepoved Thompsonovega koncerta v Mariboru pa ni v ospredje postavila le vprašanja o prežetosti hrvaške družbe in države z ustaško ideologijo, pač pa je pokazala tudi na nerazumevanje nekaterih temeljnih sestavin sodobnih demokratičnih držav.
V Evropi te standarde določa Evropsko sodišče za človekove pravice.
Med različnimi členi Evropske konvencije o človekovih pravicah, ki je temelj za odločanje sodišča, je najpomembnejši 10. člen Evropske konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (EKČP).
Res je, da v tej določbi ni neposredne prepovedi sovražnega govora, vendar jo je mogoče izpeljati iz določbe drugega odstavka 10. člena EKČP, ki navaja, da uporaba svobode govora vključuje tudi »dolžnosti in odgovornosti« ter je zato lahko podvrženo kaznim, ki jih določa zakon in ki so nujne v demokratični družbi.
Mi pa ni jasno, kako je lahko koncert hrvaskega nacionalisticnega pevca razprodan v Sloveniji. Bi na koncu zapel Lipu nasu in bi se drzali za srce. Slovenci, alpski Hrvati.
— Miran (@Miran66429866) 26 June 2019
Nameni kaznovanja pa lahko vključujejo med drugim javno varnost, varnost države, preprečevanje neredov ali zločinov in zavarovanje ugleda in pravic drugih ljudi.
Država mora tudi dokazati, da je bila intenzivnost uporabljenega ukrepa »sorazmerna z namenom«, zaradi katerega je bil uporabljen.
Glede na to, da Thompsonova glasba z rasističnimi sporočili dosega milijone, na koncertih pa ustaške pozdrave navdušeno kličejo tisoči poslušalcev ter da v Sloveniji živi na stotine tisoče tistih, ki so izkusili grozote nacizma ali pa njihovih potomcev, ob njih pa še več deset tisoč pripadnikov manjšin, ki so bile na udaru ustaške genocidne politike, slovenska policija res ne bi smela imeti težav pri zagovarjanju prepovedi koncerta.
Pri Thompsonu zato ne gre za cenzuro, pač pa za odločitev, da v Sloveniji ni dovoljeno širjenje idej, ki jih je zagovarjal ustaški režim.
Pri tem je zelo nazoren primer Nemčije, ki je prav zaradi svoje nacistične dediščine kot prva država v Evropi sprejela protirasistično zakonodajo, znotraj katere je uvedla prepoved spodbujanja rasne nestrpnosti ter kaznovanje vseh napadov na čast in dobro ime žrtev nacističnega režima.
Poglejmo samo zadnji primer, ko so madžarske oblasti prijele 81-letnega »nacističnega simpatizerja« Horsta Mahlerja.
Nekdanji pravnik je bil od leta 2009 na svobodi zaradi slabega zdravja, vendar so ga oblasti nato poklicale na nadaljevanje služenja zaporne kazni. Mahler je namreč dejal, da bi »milijarde ljudi Hitlerju odpustile, če bi pobil samo Žide.« Ko so ga vendarle prijeli na Madžarskem, je potrto pristavil, da je to »morda zadnjič, ko bom lahko nagovoril moje drage rojake«, ker mora znova v zapor za tri leta in pol.
»Star sem 81 let, čakam na še tri obtožnice in vse so iste. Spodbujanje rasne nestrpnosti, tokrat proti Židom,« je dejal Mahler.
Tako je to v Nemčiji.
Če bi bili Thompsonovi koncerti v Nemčiji, bi zato morali policisti »poslušalce«, ki pozdravljajo z nacističnim pozdravom po vsakem Thompsonovem koncertu (če ta ne bil prepovedan) kar skupinsko odpeljati najprej v kible in nato v njihova nova domovanja.
Za zapahe, v zapore.
Nacistični pozdravi in zanikovanje holokavsta so v sodobni Evropi kaznivi.
Temu sledi tudi opredelitev kaznivega dejanja javnega spodbujanja sovraštva, nasilja ali nestrpnosti iz 297. člena Kazenskega zakonika Republike Slovenije.
Obstajajo začasne odredbe...
— firbec (@firbec6) 26 June 2019
V tem členu je zapisano, da »kdor javno spodbuja ali razpihuje sovraštvo, nasilje ali nestrpnost, ki temelji na narodnostni, rasni, verski ali etnični pripadnosti, spolu, barvi kože, poreklu, premoženjskem stanju, izobrazbi, družbenem položaju, političnem ali drugem prepričanju, invalidnosti, spolni usmerjenosti ali katerikoli drugi osebni okoliščini, in je dejanje storjeno na način, ki lahko ogrozi ali moti javni red in mir, ali z uporabo grožnje, zmerjanja ali žalitev, se kaznuje z zaporom do dveh let«.
In na tej točki enačenje nacističnih in komunističnih simbolov preprosto ni mogoče.
Evropa danes stoji na antifašističnih temeljih, ki so jih - ne glede na zločine, ki so se zgodili v komunističnih državah - pomagali postaviti tudi tisti, ki so se borili pod komunističnimi zastavami in simboli. Zato so to danes antifašistični simboli.
In zato na tej točki ni mogoče izenačevati nacistične ter okupacijske in kolaboracionistične simbole ter simbole Sovjetske zveze ali partizanskih enot in vztrajati pri »enakih pravicah« do njihovega javnega razobešanja ter poveličevanja, kot si to želi del bolj desno usmerjene javnosti tudi v Sloveniji.
To se kaže tudi v praksi Evropskega sodišča za človekove pravice (ESČP), ki je svojo prakso postopoma oblikovalo na podlagi različnih primerov.
Najbolj pomemben je bil pri tem primer Handyside, po katerem 10. člen Konvencije varuje tudi tiste »informacije« in »ideje«, ki »žalijo, šokirajo ali pretresejo državo ali katerikoli del njenega prebivalstva«, saj je to nujno za svobodno, pluralistično in demokratično družbo, vendar pa varstva iz 10. člena konvencije ne uživa ekstremno politično izražanje.
Da je prepoved pravilna so mnogi menili že lani.
Bedarije.Prepoved vec kot pravilna!!
— Marijan Ličen (@marijanli) 26 June 2019
Če »vsebuje ideje in poglede, ki širijo rasno nestrpnost«, ga smejo države pogodbenice omejevati.
Pritožbe so bile večinoma zavrnjene kot nedopustne, z obrazložitvijo, da so obsodilne sodbe sledile enemu od namenov iz drugega odstavka 10. člena EKČP, zaradi katerih je dovoljeno omejevati svobodo govora in kaznovati sovražni govor.
Poglejmo nekatere primere: V primeru X proti Avstriji (1963) je bila tako na evropski ravni potrjena upravičenost kazenske sankcije zoper posameznika, ki je pripadal več organizacijam, ki so gojile ideje nacionalsocializma.
''Mora postojati jasna razlika između žrtava koje su bez ikakve krivnje otjerane u logore poput Jasenovca i onih koji su odgovorni za te zločine nad nedužnim ljudima, čak i ako nisu imale priliku suočiti se s pravednim suđenjem za počinjena zlodjela'' (Izraelska ambasada u BiH). pic.twitter.com/wR2VNEY4fF
— Drago Pilsel (@dragopilsel) May 10, 2020
V primeru T. proti Belgiji (1983) je bila zavrnjena pritožba ženske, ki je bila obsojena zaradi objave besedil avtorja, ki je izražal dvome o obstoju koncentracijskih taborišč. Upravičenost kazenske obsodbe zaradi zanikanja holokavsta je komisija potrdila tudi v primeru F.P. proti Nemčiji (1993).
V primeru Leroy proti Franciji je karikaturist moral plačati globo, ker je ob karikaturi napada na newyorška dvojčka zapisal: »Vsi smo sanjali o tem … Hamas pa je to storil.«
Sodišče je ugotovilo, da je bila kazen upravičena.
Slovenija: Maribor protiv Thompsona - priroda ustaškog režima jednaka nacističkom, a uzvik ‘Za dom spremni’ ekvivalent je nacističkom pozdravu ‘Heil Hitler’ - #Novostihttps://t.co/5kpktSmVld
— Front Slobode (@FrontSlobode) May 21, 2020
V primeru Féret proti Belgiji (2009) je ESČP potrdilo kaznivost izražanja proti islamističnih stališč in pozivov neevropskim iskalcem zaposlitve, da naj odidejo domov.
V primeru Vona proti Madžarski (2013) pa je sodišče potrdilo upravičenost razpustitve organizacije, ki je dirigirala demonstracije proti Romom.
Evropsko sodišče (ESČP) je kot povsem pravilno sprejelo tudi obsodbo člana britanske nacionalne stranke, ki je na svoje okno obesil plakat z gorečima newyorškima »dvojčkoma« in ob tem zapisal: »Islam ven iz Britanije – zaščitimo britanske ljudi.«
Sodišče je namreč odločilo, da je tako očiten, splošen napad na versko manjšino in povezovanje te manjšine kot celote s tako hudim terorističnim dejanjem - kaznivo dejanje.
Kaznivo je torej predvsem pozivanje ali hvalisanje napadov, izgonov iz države ali pa poveličevanje nasilja proti celotnim družbenim skupinam - pa naj bodo to narodi ali pa kakšne druge manjšine.
Glede na to, da je ustaška ideologija temeljila na izključevanju, rasističnih zakonih in genocidu, je zato povsem jasno, da vsakršno javno poveličevanje njenih simbolov in voditeljev, v Evropi ni sprejemljivo in ni dovoljeno.
Odločitev mariborskih oblasti, ki so se sicer raje sklicevale na »javni red in mir« kot na odločitve ESČP pa je bilo ne glede na to vsekakor povsem utemeljeno.
V Evropi ni mogoče najti pevca, ki bi si svoj glasbeni opus zgradil izključno na skrajni ustašoidno-domoljubno-militaristični retoriki kot Thompson.
Kar pa za Thompsona, ki si je za vzdevek vzel ameriško brzostrelko kalibra 11,43 milimetra iz skladišč nekdanje Teritorialne obrambe (TO) - ne bi moglo reči.
Za veliko večino ljudi v Sloveniji je bila prepoved koncerta pričakovana.
To je bil znova dan, v katerem so bile znova začrtane meje med dopustnim in nedopustnim. Tako kot veliko pred tem že v Nemčiji, Švici in nazadnje Avstriji, kjer so Thompsonu prav tako prepovedali njegove »koncerte.«
In na Hrvaškem, kjer so mu zaradi propagiranja ustaškega režima leta 2009 prepovedali nastopiti v znameniti puljski Areni.
Očitno je, da ima Hrvaška velik problem sama s seboj in z lastno zgodovino.
Od včeraj je pri nas prepovedano uporabljati slogan “Smrt fašizmu, svoboda narodu!”.
— anarh M (@anarhistM) May 23, 2020
Tako je Slovenija tudi uradno postala fašistična država. https://t.co/xU75x5vruo
Poveličevanje ustaštva je pokvarilo kar nekaj generacij dobrih ljudi, zato bo trajalo še kar nekaj časa, da simptomi te duhovne epidemije nekoliko popustijo. Medtem pa je najbolje tiste najhujše osebke, okužene s proustaško ideologijo imeti nekoliko na distanci. In po potrebi tudi v karanteni.
Če morda komu še vedno ni jasno, zakaj je mariborska policija upravičeno prepovedala Thompsonov koncert, potem naj si prek povezav na začetku tega članka ogleda neonacistično rajanje hrvaških maturantov sredi Zagreba 19. maja leta 2017, posluša Thompsonove koračnice iz razglasov v hrvaški prestolnici ter se zabava ob poskakovanju hrvaške predsednice ob Thompsonovih taktih v Lurdu.
Nato pa lahko prebere še sodbe Evropskega sodišča za človekove pravice.
Po tem pa si lahko tudi sam odgovori na vprašanje, ali Slovenija, ki je trpela pod fašistično in nacistično okupacijo, takšno poveličevanje ustaštva in nacizma res nujno potrebuje sredi Maribora?
Aprila 1941. Adolf Hitler je jedini put koračao sa svojim saradnicima tlom Jugoslavije. (Maribor, Slovenija)
— МУРАЛ ЛЕВОМ РУКОМ (@IvanGunjic) May 9, 2020
Maja 1945. su ostaci nacističkog zla bili u begu pred partizanskim jedinicama Maršala Tita. (Ljubljana, Kongresni trg)
Smrt fašizmu! Sloboda narodu! pic.twitter.com/rCCxW5Og6g
Maribora, priključenega tretjemu rajhu, iz katerega so nacisti izseljevali duhovščino, učitelje in intelektualce v Srbijo, Maribora, v katerem so zavezniki ustašev ubijali talce, pripadnike NOB in med njimi tudi vse pripadnike Pohorskega bataljona?
Nikakršnega dvoma sicer ni, da bodo na z ustaštvom dolgoročno kontaminiranem trgu Hrvaške Thompson in njegovi posnemovalci še dolgo časa lahko prodajali svoje strupene produkte.
Toda vsaj v civiliziranih evropskih državah bo vse več takšnih mest, ki bodo Thompsonu sporočila enako, kot so mu že (dvakrat) sporočili prebivalci in policija v Mariboru: No Pasaran!