REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Hrvaško-slovenska sramota: zamolčali pogrom zoper igralko, z očitno lažjo znova opravičevali kalvarijo Mire Furlan

Hrvaško-slovenska sramota: zamolčali pogrom zoper igralko, z očitno lažjo znova opravičevali kalvarijo Mire FurlanNenadomestljiva izguba za ves filmski svet: legendarna Mira Furlan. Vir: Twitter
Tedaj je na telefonski tajnici ob množici psovk in žalitev iskala vsaj kakšen glas prijatelja, ki bi jo podprl. Vendar ga žal ni slišala.

Ob novici o nenadni smrti priljubljene jugoslovanske (nekoč tudi hrvaške), naposled pa ameriške igralke Mire Furlan, ki je leta 1991 po brutalni nacionalistični hajki v hrvaških medijih zaradi svoje ljubezenske zveze s srbskim režiserjem Goranom Gajićem odšla v ZDA, so se njene tragične usode spomnili v vseh državah nekdanje Jugoslavije.

Vendar pa je še posebno pozornost zaradi poskusa lažiranja zgodovine izzvalo sporočilo Hrvaškega narodnega gledališča (HNK), katerega članica je bila Mira Furlan vse do usodnega leta 1991.

Miri Furlan so tedaj na Hrvaškem očitali, ker je kljub napetim in pozneje tudi vojnim razmeram še naprej potovala med Beogradom in Zagrebom, bila v ljubezenskem razmerju in zakonu s Srbom, režiserjem Goranom Gajićem ter odigrala predstavo na mednarodnem festivalu Bitef v Beogradu.

Kmalu zatem je zagrebški tednik Globus objavil sramoten članek z naslovom »Težko življenje lahke ženske«, v medijskem pogromu, v katerem so dotlej priljubljeno igralko žalili in javno napadali pa je sodelovala velika večina hrvaških medijev.

Kmalu zatem je dobila tudi odpoved v svojem gledališču - HNK.

Tako je najprej izgubila službo v zagrebškem HNK, potem pa so ji odvzeli še stanovanje, ki ga je podedovala po babici (da bi ga dobila nazaj se je na sodiščih borila dolgih 16 let!), zato se je z možem in sinom Markom konec leta 1991 preselila v ZDA.

»Javno sem bila linčana. Ljudje so s prstom kazali name … Morala sem oditi, da bi zavarovala sebe,« je pozneje medijem razlagala Furlanova, ki se je iz Zagreba odpravila čez ocean samo z denarjem od prodanega avtomobila.

Kot je pojasnila v javnem pismu, ki ga je sprva objavila v zagrebškem tedniku Danas, ni imela druge izbire - tedaj je namreč na telefonski tajnici ob množici psovk in žalitev iskala vsaj kakšen glas prijatelja, znanca, kolega, morda tujca, ki bi jo podprl.

Vendar ga ni slišala.

S soprogom Goranom sta nato odšla v ZDA, kjer sta se preživljala z najrazličnejšimi deli.

Mira Furlan, portret iz kolumne za Novo S
Mira Furlan, portret iz kolumne za Novo S TV. Vir: Twitter

V zakonu se jima je rodil sin, Mira Furlan pa je zaigrala tudi v več tujih filmih in nadaljevankah, na primer v Babilon 5 in Skrivnostni otok.

»Javno sem bila linčana. Ljudje so s prstom kazali name … Morala sem oditi, da bi zavarovala sebe,« je pozneje medijem razlagala Furlanova, ki je iz Zagreba v ZDA odšla samo z denarjem od prodanega avtomobila.

Nato pa je ob koncu lanskega leta tragično zbolela in 20. januarja v 65. letu umrla za posledicami mrzlice Zahodnega Nila, virusa, ki ga prenašajo komarji.

Njen dramatičen in s precejšnjo mero zagrenjenosti, zaradi storjenih krivic obarvan odhod iz Hrvaške pa je za njene nekdanje kolege v Hrvaškem narodnem gledališču (Hrvatsko narodno kazalište - HNK) še danes tako travmatična zadeva, da so resnico ob novici o smrti slavne igralke poskusili prikriti – z lažjo.

Čeprav je Mira Furlan najprej in le zaradi svojih »zvez z Beogradom« čez noč izgubila delo v HNK in šele nato bila prisiljena se izseliti v ZDA, so v HNK brez kančka sramu ali kesanja zdaj zapisali, da je »odhod v ZDA leta 1991 zaradi političnih razlogov bil trenutek prenehanja njenega dela v Hrvaškem narodnem gledališču, vendar njena umetniška zapuščina živi še naprej ... Zbogom in hvala ti, Mira.«

Laž HNK
Brezsramna laž HNK.

S temi zavržnimi besedami so se v osrednjem hrvaškem gledališču HNK poslovili od Mire Furlan in na ta način poskusili prikriti sramotno dejanje iz časa svoje temačne zgodovine.

Namesto da bi zapisali resnico, da so ji najprej in brez kakršnega koli tehtnega razloga oziroma zaradi povsem nacionalistične hajke vročili odpoved delovnega razmerja in se vsaj zdaj distancirali od dejanj tedanjega vodstva HNK ter časa, v katerem so sicer »neprimerne« osebe na Hrvaškem (večinoma Srbi in Črnogorci in vsi, ki niso ustrezali kalupom »domoljubnih Hrvatov«) kot po tekočem traku izgubljale delo, so zapisali očitno laž.

Na koncu so sramoten zapis izbrisali z družbenih omrežij, vendar so lažnivo izjavo pustili na spletni strani HNK-ja.

Odzivi na družbenih omrežjih in tudi pod to objavo pa so bili brutalno odkriti.

Ali ste kadarkoli izreki, da vam je žal, se ji opravičili zaradi postopanja, ji ponudili vlogo? Sramota za HNK in za celo Hrvaško!

»Povejte odkrito. Mira Furlan je dobila odpoved v HNK, ker se je v trenutku vojne na Hrvaškem znašla v Beogradu, kjer je igrala v gledališču in živela s soprogom Goranom Gajićem, srbskim režiserjem. To so ji hudo zamerili na Hrvaškem in ji tega nikoli niso oprostili. Odšla je s soprogom v ZDA zato, da si je ne bi več prisvajali eni in ne drugi. Začela je iz ničle v Ameriki, toda tam je bila vsaj človek in nihče je ni vprašal, kakšne narodnosti je!,« je zadevo pojasnil eden od komentatorjev.

»Nimate niti malo časti, falsificirate, namesto da bi se ji posthumno opravičili in ji priredili dostojno komemoracijo, ki si jo je zaslužila,« je zapisal drugi.

»Kakšno licemerje, kakšna nizkotnost! Lahko bi se ji vsaj posthumno opravičili! Evo, jaz bom to storila v imenu vseh, ki so spoštovali njeno delo na spletni strani institucije, njenega matičnega gledališča, ki jo je sedaj že drugič tako grobo in boleče zatajilo in izdalo – oprosti, draga Mira!« je eden od kritičnih zapisov na družbenem omrežju HNK-ja.

»Ali ste kadarkoli izreki, da vam je žal, se ji opravičili zaradi postopanja, ji ponudili vlogo? Sramota za HNK in za celo Hrvaško. Vi ste ji dali odpoved in aktivno sodelovali v pregonu talentirane igralke,« piše v naslednjem komentarju.

Glede na to, da je »namesto institucionalnega opravičila sledil falsifikat« še en komentator in občudovalec lika in dela Mire Furlan ocenjuje, da je to očitno, tudi v današnjem času »isti HNK, ki je dal odpoved Miri Furlan.«

Zanimivo pa je, da so tudi slovenski mediji zamolčali sramoten pogrom hrvaških medijev in politike proti tej v nekdanji skupni državi zelo priljubljeni igralki.

Laž STA o Miri Furlan
Laž STA o življenju in delu Mire Furlan.

Slovenska tiskovna agencija STA je na primer na popolnoma enak, očitno neresničen in neobjektiven, skrajno spolitiziran način naglasila »politične razloge« oziroma politične razmere, ki naj bi botrovale njenemu odhodu v ZDA.

Taista hajka na ljudi drugačne nacionalnosti ali tiste domače 'izdajalce', ki so bili preganjani le zato, ker so bili v zakonski zvezi z osebo druge narodnosti, se je izvajala tudi v Sloveniji, nad »izbrisanimi«.

»Pred vojno na območju nekdanje Jugoslavije je Mira Furlan večinoma delala v Beogradu, leta 1991 pa sta se z možem, režiserjem Goranom Gajićem zaradi političnih razmer v domovini preselila v ZDA,« je popolnoma nekritično in neresnično zapisala STA.

Te »politične razmere,« ki jih bežno omenja STA pa so bile nacionalistična hajka na ljudi drugačne nacionalnosti ali tiste domače 'izdajalce', ki so bili preganjani le zato, ker so bili v zakonski ali pa partnerski zvezi z osebo druge narodnosti.

Taista hajka, ki so jo žrtve videle tudi kot etnično čiščenje, se je izvajala tudi v Sloveniji, v obliki pogroma nad »izbrisanimi«.

Prav zato je nenavadno, da tega novinarji STA ne poznajo in še vedno ne znajo prepoznati, še manj pa v svojih novicah pravilno opredeliti.

Podobne neumnosti je bilo na sledi bedaste novice STA nato zaslediti tudi v informativnih oddajah tudi drugih medijev na Slovenskem.

Še posebej so se potrudili zamolčati tragično življenjsko pot igralke na POP TV, kjer so tako kot STA spregledali njeno kalvarijo na Hrvaškem in dejstvo, da je bila zvezdnica predvsem jugoslovanskega filma, kakor se je tudi sama čutila do klavrnega odhoda v Združene države Amerike.

Mira Furlan se je sicer rodila leta 1955 v Zagrebu, njen oče je imel hrvaško-slovenske-italijanske korenine.

Diplomirala je iz igre na zagrebški akademiji dramske umetnosti leta 1978, ko je postala tudi članica ansambla Hrvaškega narodnega gledališča (HNK) v Zagrebu.

Mira Furlan
Mira Furlan v filmu Lepota greha. Vir: Twitter

V 80. letih minulega stoletja je postala ena najbolj prepoznavnih in cenjenih igralk jugoslovanskega filma.

Ustvarila je nekaj izjemnih vlog, leta 1982 v filmu Kiklop, štiri leta kasneje pa v Za srečo so potrebni trije.

Med njenimi zgodnji filmi so tudi Oče na službeni poti Emirja Kusturice, Lepota greha Živka Nikolića in Za zdaj brez dobrega naslova Srđana Karanovića.

Igrala je v gledališčih v New Yorku in Los Angelesu.

Nato je dobila vlogo Dellenn v televizijski nadaljevanki Babilon 5, s katero je pritegnila pozornost tudi v ZDA.

Znana je bila tudi po vlogi Danielle Rousseau v ameriški televizijski nadaljevanki Skrivnostni otok (Lost).

Na hrvaške igralske odre se je znova vrnila leta 2002, ko je nastopila v predstavil Medeja gledališča Ulysses na Brionih, ki ga je ustanovil nekdanji soigralec Mire Furlan, potlej tudi režiser Rade Šerbedžija.

Med drugim je pisala kolumne za splitski politično-satirični tednik Feral Tribune, pela pa je tudi na albumu Nevino srce slovenske rock skupine Buldožer iz leta 1983.

Mira in Goran, pred odhodom v ZDA, november 1991  Foto:Goranka Matić
Mira in Goran, pred odhodom v ZDA, november 1991. Foto: Goranka Matić

Svoje kolumne iz ZDA je vse do avgusta leta 2020 pisala tudi za beograjski portal Nova S.

Eno od zadnjih je napisala o stroju, ki ubija fašiste.

Zgovorno je tudi dejstvo, da bo komemoracija Miri Furlan v Jugoslovanskem dramskem gledališču v Beogradu, in ne v Zagrebu, v njenem nekdanjem HNK-ju.

Delite članek