REDAKCIJA - KOLOFON (EKIPA)

Registracija edicije: Elektronski časopis INSAJDER je vpisan pri Ministrstvu za kulturo z odločbo št. 006-203/01 pod zaporedno številko 36. Mednarodna serijska številka edicije: ISSN 1408-0990. Odgovorni urednik Igor Mekina.

Izraelski psiholog razkriva korenine izraelskih zločinov: »Ko zapustiš Izrael in vstopiš v Gazo, si Bog!«

Izraelski psiholog razkriva korenine izraelskih zločinov: »Ko zapustiš Izrael in vstopiš v Gazo, si Bog!«Izraelski vojak: »Počutil sem se kot, kot, kot nacist ... videti je bilo natanko tako, kot da smo mi v resnici nacisti in oni Judje.« Vir: Posnetek zaslona, Telegram

Profesor psihologije Yoel Elizur iz Hebrejske univerze v Jeruzalemu in nekdanji predsednik izraelskega Sveta psihologov je objavil sestavek, v katerem je ostro kritiziral vladno politiko pod taktirko Benjamina Netanjahuja, ki vzpodbuja genocidna ravnanja izraelskih vojakov.

Sestavek je izjemno poveden, ker razkriva, kaj se dogaja v glavah izraelskih vojakov ob izvajanju operacij, pa tudi zločine na okupiranih območjih Palestine: »Naši vojaki so ogroženi zaradi hujskaške retorike vlade in slabljenja civilnega in vojaškega pravosodnega sistema. Te politike spodkopavajo kodeks ravnanja IDF, podpirajo grozodejstva in povečujejo tveganje moralne škode.

Do moralne škode pride, ko vojaki ravnajo v nasprotju s svojimi moralnimi vrednotami in prepričanji ali sodelujejo kot 'opazovalci'. Tako poškodovani doživljajo krivdo in sramoto, nagnjeni so k depresiji, anksioznosti in samomorilnim vzgibom.

IDF zagotavlja enomesečno intenzivno zdravljenje travmatiziranih vojakov, od katerih so bili nekateri moralno poškodovani, v zalednih rehabilitacijskih centrih (RRC). Kasneje je polovica teh vojakov odpuščenih kot nesposobnih za vojaško dolžnost,« je opozoril profesor Elizur.

»Ko zapustiš Izrael in vstopiš v Gazo, si Bog!« Vir: Posnetek zaslona, Haaretz

Izraelska družba vidi izraelsko vojsko (IDF) kot »moralno vojsko.«

Razprava o grozodejstvih vzbuja čustveni odpor, čeprav se intelektualno razume, da zločini obstajajo v vsaki civilizirani družbi in da so vojne zločine zagrešili vojaki v vsaki vojski.

Razvojni psihologi so identificirali brezčutne lastnosti pri majhnih otrocih, medtem ko so socialni psihologi dokazali, da avtoritativne smernice in družbeni pritisk navadne ljudi vodijo k škodljivemu vedenju.

Nato navaja študijo Nuphar Ishay-Krien, ki je bila med prvo intifado (1987–1993) uradnica za socialno skrbstvo dveh enot mehanizirane pehote IDF, nameščenih na južnem območju Gaze.

Do moralne škode pride, ko vojaki ravnajo v nasprotju s svojimi moralnimi vrednotami in prepričanji ali sodelujejo kot opazovalci. Tako poškodovani doživljajo krivdo in sramoto, nagnjeni so k depresiji, anksioznosti in samomorilnim vzgibom.

Na primeru te študije pojasnjuje, kako danes ravnajo izraelski vojaki v Gazi.

Raziskovalka se je namreč pogovarjala z vojaki.

Štiri leta pozneje je Yoel Elizur nadaljeval s študijo brutalizacije v vojni.

Nato je predstavil izsledke iz knjige, ki jih je napisala interdisciplinarna skupina znanstvenikov s področja duševnega zdravja, sociologije, prava, politologije, komunikologije in filozofije.

Identificirali so namreč pet skupin vojakov glede na osebnostne lastnosti.

Izraelski vojak brca palestinsko zastavo
Izraelski vojak brca palestinsko zastavo. Vir: Posnetek zaslona, X

1. Majhna skupina Callous je bila sestavljena iz neusmiljenih vojakov, od katerih so nekateri pred naborom priznali nasilje. Ti vojaki so zagrešili večino hudih grozodejstev. Moč, ki so jo prejeli v vojski, je bila omamna: »Je kot droga ... počutiš se, kot da si zakon, ti postavljaš pravila. Kot da od trenutka, ko zapustiš kraj, ki se imenuje Izrael, in vstopiš v Gazo - postaneš Bogje opisal svoje občutke eden od njih. Na brutalnost so gledali kot na izraz moči in moškosti.

»Nimam težav z ženskami. Ena je vame vrgla copat, pa sem jo brcnil tukaj (pokaže v dimlje), vse to sem ji polomil. Danes ne more imeti otrok.«

»X je štirikrat ustrelil Arabca v hrbet in se izognil posledicam s trditvijo o samoobrambi. Štiri krogle v hrbet z razdalje desetih metrov ... hladnokrvni umor. Takšne stvari smo počeli vsak dan.«

»Ravno po ulici je šel Arabec, star okoli 25 let, ni vrgel kamna, nič. Pok, krogla v trebuh. Ustrelili so ga v trebuh, umiral je na pločniku, mi pa smo se brezbrižno odpeljali,« navaja profesor izjave teh vojakov.

X je štirikrat ustrelil Arabca v hrbet in se izognil posledicam s trditvijo o samoobrambi. Štiri krogle v hrbet z razdalje desetih metrov ... hladnokrvni umor. Takšne stvari smo počeli vsak dan.

Ti vojaki so bili brezobzirni in niso poročali o moralni škodi. Nekatere izmed njih so vojaška sodišča obsodila. Počutili so se zagrenjeni in izdani.

2. Majhna, ideološko nasilna skupina je podpirala brutalnost, ne da bi pri tem sodelovala. Verjeli so v judovsko nadvlado in bili zaničljivi do Arabcev. V tej skupini niso poročali o moralnih poškodbah.

3. Majhna nepodkupljiva skupina je nasprotovala vplivu brezčutnih in ideoloških skupin na kulturo podjetja. Sprva so jih brutalni poveljniki prestrašili, kasneje pa so zavzeli moralno stališče in o grozodejstvih poročali poveljniku divizije. Po odpustu jih je večina menila, da je njihova služba pomembna in krepilna. Vendar je bil en žvižgač hudo nadlegovan in izobčen, zato so ga morali premestiti v drugo enoto. Bil je travmatiziran, depresiven in je po odpustu zapustil državo.

Hanibalovo povelje
Razvpito Hanibalovo povelje. Vir: Posnetek zaslona, X

4. Veliko skupino privržencev so sestavljali vojaki, ki pred tem niso bili nagnjeni k nasilju. Na njihovo vedenje so najbolj vplivali ravnanje nižjih častnikov in norme enote. Nekateri privrženci, ki so zagrešili grozodejstva, so poročali o moralnih poškodbah: »Počutil sem se kot, kot, kot nacist ... videti je bilo natanko tako, kot da smo mi v resnici nacisti in oni Judje

5. Zadržano se je obnašala velika skupina navznoter usmerjenih vojakov, ki so vzdrževali vojaške standarde in niso zagrešili grozodejstev. Na palestinsko nasilje in življenjsko nevarne situacije so se odzvali na uravnotežen in pravno utemeljen način. O moralnih poškodbah niso poročali.

V vsaki od enot se je razvila notranja kultura, ki so jo v veliki meri oblikovali mlajši poveljniki in karizmatični vojaki. Sprva so norme spodbujale grozodejstva.

»K nam je prišel nov komandir. Z njim smo šli na prvo patruljo ob šestih zjutraj. Ustavimo se. Na ulicah ni žive duše, samo 4-letni deček se igra v pesku na svojem dvorišču. Komandir nenadoma zgrabi dečka za komolec in mu trikrat stopi na trebuh in odide v šoku ... vprašal sem poveljnika: 'Kakšna je tvoja zgodba?' Rekel mi je: 'Te otroke je treba ubijati od dneva, ko se rodijo, če to naredi komandir, to postane zakonito.'«

Ravno po ulici je šel Arabec, star okoli 25 let, ni vrgel kamna, nič. Pok, krogla v trebuh. Ustrelili so ga v trebuh, umiral je na pločniku, mi pa smo se brezbrižno odpeljali.

Silovito posredovanje poveljnika divizije je preoblikovalo obe pehotni enoti. Po prijavi Nepodkupljivih vojakov je sprožil preiskavo, ki je privedla do obsodb. Poleg tega sta bila dva Nepodkupljiva vojaka dodeljena na usposabljanje za častnike. Ko sta se vrnila v enote kot častnika, sta pozorno spremljala vojake, vzdrževala strogo disciplino in spodbujala notranjo kulturo, ki je bila v skladu s kodeksom obnašanja IDF.

Dokazi o domnevnih vojnih zločinih v sedanji vojni so številni in so lahko dostopni. Lee Mordechai, izraelski zgodovinar, je podatke zbiral, kategoriziral in redno posodabljal. Podatki vključujejo poročila uglednih institucij, kot so Združeni narodi, poročanje osrednjih medijev ter slike in videoposnetke, naložene v družbene medije.

Obstaja dokumentacija o streljanju civilistov z belimi zastavami, zlorabah posameznih ujetnikov in trupel, zažiganju hiš brez zakonske odobritve, maščevalnem uničevanju lastnine in plenjenju.

Poleg tega Mordechai ugotavlja, da je bilo odprto »minimalno število preiskav v primerjavi z dokazi za storjena kazniva dejanja.«

Vir: Posnetek zaslona, X

Moj pregled podatkov je pokazal podobno skupino vojakov z nekaterimi pomembnimi razlikami, ugotavlja izraelski profesor psihologije. Predvsem se zdi, da so brezčutne in ideološko nasilne skupine večje, bolj skrajne in da svojo ideologijo izvajajo v nasprotju s standardi IDF in oslabljenim pravosodnim sistemom.

Hvalospevi na pogrebu Shuvaela Ben-Natana, rezervista, ki je bil ubit v Libanonu, ponazarjajo ta premik.

En govornik se je skliceval na Ben-Natanov umor 40-letnega Palestinca, ki je na Zahodnem bregu s svojimi otroki obiral oljke. Člani njegove vojaške enote so pripovedovali, kako je dvignil moralo izraelskih vojakov v Gazi tako, da je brez odobritve zažgal palestinsko hišo. Izrekli so svojo zavezo, da bodo nadaljevali s požigi in maščevanjem v Gazi, Libanonu in Samariji (Zahodni breg).

Ko se kvarni vpliv brezčutnih in ideološko nasilnih vojakov povečuje, so Nepodkupljivi marginalizirani. Max Kresh, rezervni borec, je izjavil, da nasprotuje sodelovanju v zločinih proti človeštvu, kot je »zravnanje z zemljo Gaze«.

Rezultat je bil huda družbena izobčenost: »Izgnali so me iz moje ekipe. Jasno so povedali, da me nočejo.« Iz rezervne službe se je vrnil z občutkom »psihično zmečkanega«.

Sde Teiman, center za pridržanje, je kot mikrokozmos brutalizacije v trenutni vojni. Razvpito je postalo, ko je zdravnik, Nepodkupljivi veteran poročal o znakih hude spolne zlorabe pri priporniku. Devet rezervnih vojakov IDF je bilo nato pridržanih zaradi suma hude sodomije in drugih oblik zlorabe.

Po poročilih medijev poteka 36 preiskav v zvezi s smrtjo zapornikov, ki so bili zaprti v Sde Teimanu od 7. oktobra. Pričevanja izpuščenih Palestincev, ki jih je zbrala izraelska nevladna organizacija za človekove pravice B'Tselem, kažejo na pogosto hudo, samovoljno nasilje, poniževanje in torturo, namerno stradanje in druge zlorabe.

Razčlovečenje me je prestrašilo. Srečanje s tako nevarnimi odnosi, ki so v naši družbi postali bolj normalni, je bilo zame travmatično ... Odšla sem iz rezervne službe s pomočjo psihiatra.

Vojaki so anonimno izrazili, kako je diskurz sovraštva in maščevanja normaliziral zlorabo pripornikov.

Zadržani študent je opisal brutalizacijo in njen učinek na sledilce. »Tam sem videl sadistične ljudi. Ljudi, ki uživajo v povzročanju trpljenja drugim. … Kar je bilo najbolj moteče, je bilo videti, kako preprosto in hitro se navadni ljudje lahko odtrgajo od sebe in ne vidijo realnosti tik pred svojimi očmi, ko so v težki in šokantni človeški situaciji.«

Podobno je izjavil rezervni zdravnik: »Tukaj je popolna dehumanizacija. Ne ravnaš z njimi, kot da so ljudje ... Če pogledam nazaj, mi je najtežje tisto, kar sem čutil, oziroma tisto, česar nisem občutil, ko sem bil tam. Moti me, da me to ni motilo, da pride do normalizacije procesa in da te na neki točki preprosto neha motiti.«

Zadržana rezervistka je s pobegom iz zavoda ohranila standarde: »Razčlovečenje me je prestrašilo. Srečanje s tako nevarnimi odnosi, ki so v naši družbi postali bolj normalni, je bilo zame travmatično ... Odšla sem iz rezervne službe s pomočjo psihiatra.«

Počutil sem se kot, kot, kot nacist ... videti je bilo natanko tako, kot da smo mi v resnici nacisti in oni Judje. Vir: Posnetek zaslona, X

Čeprav psihologi za ravnanje izraelskih vojakov danes naštejejo tudi nekaj opravičil – da je šel Izrael v vojno »po množičnem pobijanju civilistov s strani Hamasa« in da je »kmalu zatem Hezbolah, ki je pripravljal infrastrukturo za vzporedno množično pobijanje na severu, napadel naše civilno prebivalstvo«, njim pa se je »pridružil Iran, ki je odkrito izražal svoj namen uničiti državo Izrael in izvesti 'končno rešitev' za izraelske Jude,« za takšno ravnanje dejansko ni opravičil.

»Vojna je kruta stvar,« je zapisal generalmajor (upok.) Yaakov Amidror v »Madežih lahkega oblaka« in nadaljeval: »Pravo vprašanje je: kako usmeriti krutost na tiste, ki nam želijo škodovati in ne na druge, ki so slučajno na tem območju.«

Počutil sem se kot, kot, kot nacist ... videti je bilo natanko tako, kot da smo mi v resnici nacisti in oni Judje.

»V tem kontekstu je retorika sovraštva in maščevanja naše vlade, ki je bila okrepljena z njenim odločnim spodkopavanjem pravosodnega sistema, pripeljala do pretiranih povračilnih ukrepov in množičnega pobijanja civilistov v Gazi. Zagotovila je veter za grozodejstva brezčutnih in ideološko nasilnih vojakov, povečala njihov vpliv na sledilce in odrinila Nepodkupljive.

V tej težki situaciji je višje poveljstvo odgovorno za spoštovanje vrednot, navedenih v etičnem kodeksu IDF, ki narekujeta: 'Vojaki IDF ne bodo uporabili svojega orožja ali moči, da bi poškodovali nevpletene civiliste in ujetnike' in 'Vojak bo zagotovil, da ravna le po zakonitih ukazih in ne bo sledil nezakonitim ukazom.' S podpiranjem teh vrednot lahko preprečijo brutalno nasilje nad nedolžnimi in zaščitijo duše naših vojakov,« je zapisal psiholog Yoel Elizur.

Naše delo na Insajder.com z donacijami omogočate bralci.

Delite članek